B/C ↔ 200m ↑ 60m ⏱ 20min vf / 40min total
Traseul de via ferrata “Pericolul Caprelor” a fost construit în vara anului 2012 pe stânca Kecskevész de pe Harghita Madaras.
Pe scurt:
- Lungime totala 200m (2 trasee)
- Diferenta de nivel 60m
- Dificultate trasee B/C
- GPS acces: 46°27’16.4″N 25°33’51.9″E sau 46.454556,25.564417 (geo)
- GPS Start Via Ferrata: 46°27’23.8″N 25°33’51.4″E sau 46.456611,25.564278 (geo)
- Durata poteca acces: 10min
- Durata via ferrata: 20min+
- Durata retragere: 10min
- Timp total: 40min+
- Varsta minima 14ani
- Perioada optima: mai – octombrie, evitand perioadele ploioase cand stanca devine alunecoasa
Acces: Drumul de acces incepe de langa fantana acoperita de pe drumul de padure (asfaltat in mare parte) care urca din localitatea Izvoare catre partiile de ski Madaras-Harghita. Coordonatele GPS ale fantanii: 46°27’16.4″N 25°33’51.9″E sau 46.454556,25.564417. De aici, urcand pana aproape de prima curba, pe aceeasi parte cu fantana, se afla o poteca mai putin vizibila, avand drept marcaj un om de culoare rosie intr-un dreptunghi alb.
Se continua pana la baza traseului de via ferrata, circa 5-10min de mers. Coordonate GPS pentru punctul de start al traseului de via ferrata: 46°27’23.8″N 25°33’51.4″E sau 46.456611,25.564278.
Lungimea totala a celor 2 brate ale traseului de via ferrata: 200m. Diferenta de nivel: 60m.
Dificultate: B/C (mediu). Gradele de dificultate sunt notate de la A (foarte usor) la E (extrem).
Traseul “Pericolul Caprelor” este structurat in 2 trasee care se unesc in portiunea mediana a stancii si continua de acolo pana sus ca un singur traseu. Astfel, traseul din stanga are gradul de dificultate B/C, iar inainte de a se uni la circa 25m inaltime cu traseul din dreapta, contine un “pod vietnamez”, adica doua cabluri intinse unul sub altul. Traseul din dreapta este probabil tot B/C, dar nu am verificat personal.
Timp de parcurs: 15-20 min pentru nivel avansat.
Calitatea structurilor metalice era impecabila la data 03 iunie 2017, cu exceptia a catorva stalpi din ultima zona de creasta, acestia avand putin joc. In acea zona de creasta dificultatea traseului este mica, A/B, deplasarea facandu-se fara probleme.
Costuri acces: gratuit.
Traseul poate fi parcurs de persoane cu varsta minima 14 ani, minim 1.50m inaltime si conditie fizica buna.
Echipament: Obligatoriu casca, ham si lonja speciala pentru via ferrata, prevazuta cu mecanism de absorbtie a socurilor plus 2 carabiniere speciale pentru via ferrata, cu care ne asiguram in permanenta de sufa metalica a traseului. Optional, manusi.
La data de 03 iunie 2017 in zona se putea inchiria echipament de via ferrata de la Pensiunea Sugo cu 50 lei / kit via ferrata / 4 ore. Doar 2 seturi erau disponibile la acea data.
Retragere: Se revine inapoi la fantana acoperita urmand poteca initiala de acces, prin padure.
Conditii meteo: Meteoblue Harghita Madaras / Viewweather Vf. Harghita Madaras.
Apel de urgenta: 0-SALVAMONT, adica 0725.826.668, sau numarul general de urgente 112. Coordonatele GPS ale traseului, pentru localizare: 46°27’23.8″N 25°33’51.4″E.
Video:
Surse:
- Am parcurs traseul in 3 iunie 2017
- https://sugopanzio.ro/ro/via-ferrata/
Am facut traseul in 7 iulie 2019, doar cel din stanga (B/C) pentru ca am ajuns imediat dupa ce plouase si am considerat ca e mai prudent asa. De evitat in astfel de conditii pentru ca aderenta pe stanca e simtitor micsorata iar pe scarile metalice e cam inexistenta.
Nu am remarcat joc la stalpii din zona de creasta (oricum asa cum se spune in articole e zona foarte usoara), cel putin intr-un caz cimentul de fixare parea destul de recent.
Traseul de acces spre via ferrata e bine marcat insa furtuni recente au pus la pamant mai multi brazi. Din cate am vazut se lucreaza deja la indepartarea lor din carare
La data respectiva din drumul principal pana in zona de interes pentru cei care merg pentru via ferrata (cca 12 km) doar aprox. 2,5 km a ramas drum forestier. Dinspre Harghita Madaras se incepuse asfaltare proaspata. Partea proasta e ca fasia de asfalt e mai ingusta decat era doar drumul forestier si astfel sunt portiuni in care doua masini mici trec cam la limita una pe langa cealalta iar localnicii considera ca intotdeauna au prioritate.
Am parcurs traseul pe 1 decembrie 2020.
Subscriu la ce spunea pipzn mai sus, drumul asfaltat este îngust și este aproape complet înghețat iarna. Doar cu lanțuri și / sau 4×4 se poate urca spre cabană de la punctul de acces VF.
Traseul de acces prin pădure este marcat foarte bine. Panou direcțional la asfalt și marcaje vopsite pe copaci până la intrarea în traseu.
Cablul este în stare bună, nu am observat nicio problemă cu asigurările sau cu treptele. Am avut noroc de vreme bună și puțin soare pe stâncă. Puține zone cu zăpadă, deci condiții perfecte de parcurgere.
O chestie pe care nu o citisem nicăieri este că înainte de ieșirea din traseu mai există o bifurcație. care te scoate pe o potecă și te aduce înapoi la baza stâncii. În schimb, dacă mergi tot înainte urmând cablul, mai ai vreo 30m de cablu și ai terminat… Greu de distins unde este poteca acolo pe vârf, căci se termină marcajele.. așa că ne-am întors pe traseu și am ieșit pe bifurcația despre care spuneam mai sus. Ajunși la bază am urcat și pe varianta a doua, cea mai dificilă. E generos spus „dificilă”.
O experiență faină, dar un traseu foarte scurt. L-am făcut pe ambele variante, tocmai pentru a savura mai mult din excursia asta. Am încheiat cu un rapel de la punctul unde se unesc cele două trasee, sub razele soarelui de apus. Faină lumina pentru fotografii.
Încă se pot închiria kit-uri de la cabana Sugo, tot 25 lei/kit. Trebuie să lăsați CI acolo pe timpul închirierii..